We leveren ICT oplossingen en bouwen applicaties voor optimale processen.

Wij zoeken PHP ontwikkelaars!

Kom jij ons versterken?

vacatures >

Klantcase: Grolsche Bierbrouwerij Nederland

Dennis Berg van Grolsche
Dennis Berg

“Stel je zit in een kroeg en je krijgt een bierkaart voor je neus. Grolsch Herfstbok, Grolsch Weizen, Grolsch Radler, een Grimbergen Blond, Dubbel. Bedenk je dan dat die kaart zonder een Deventer ICT-bedrijf niet had bestaan. Netzozeker ontwikkelde voor Grolsch de Horeca Printshop”

Groepen mensen schuifelen over de metalen bruggen van de rondleidingsroute door de Grolsche Bierbrouwerij aan de Brouwerslaan in Enschede. Luisterend naar de rondleider en af en toe een blik werpend op de gigantische tanks vol bier. Sander Hoek en Nick Klein Zessink van Netzozeker en Dennis Berg van Grolsch hebben echter andere zaken aan hun hoofd. Zij moeten aan het MKB Magazine de aard van hun samenwerking uitleggen.

Horeca Printshop

Hoewel een deel van de samenwerking geheim is, is één ding dat niet: de Horeca Printshop. Een webshop van Grolsch die in 2013 met behulp van Netzozeker is ontstaan. Dennis Berg: “We hebben destijds onderzoek gedaan naar het kijkgedrag van mensen in de horeca. Met een speciale bril werd onderzocht waar hun ogen door werden aangetrokken. Dat was in veel gevallen aantrekkelijk barpersoneel, maar dat niet alleen. De flessenkast achter de bar, de tap en de bar zelf zijn heel belangrijk. Een ander belangrijk punt was de tafel. Viltjes en kaarten worden uitvoerig bekeken door horecabezoekers.’’

En daar zag Grolsch iets in. “Ons doel was toen om ons speciaalbierenassortiment beter onder de aandacht te brengen. Wij dachten namelijk dat wanneer mensen weten dat er speciaalbier te krijgen is, ze eerder geneigd zijn om het te kopen dan wanneer ze het niet weten. Ze zullen er niet gauw naar vragen.’’

Het idee van de bierkaart ontstond. De bierkaart is een soort menukaart voor speciaalbieren. Kaarten die zo zijn vormgegeven dat voor de kijker direct duidelijk is dat je met een Grolsch-bier te maken hebt. Tegelijkertijd zijn de kaarten echter zo gevarieerd dat er voor elke horecagelegenheid wel een geschikte tussen zit. Een seizoensvariant, een donkere kaart voor in bruine kroegen, een blitser model voor de loungetenten.

Op dit moment staat de teller op meer dan duizend klanten die de kaart afnemen. Het duurde even tot de traditioneel ingestelde horecawereld de meerwaarde zag, maar dat begint nu te lopen. “De bierkaart is voor ons ideaal om onze naam te promoten en levert ondernemers geld op."

Netzozeker als deskundige

Hoewel de marketingafdeling van Grolsch en een vormgeversbureau creatief genoeg waren om het concept van de bierkaart te ontwikkelen ontbrak er nog een technisch brein die een webshop zou kunnen inrichten. Via Drukwerkdeal (die de kaarten drukt) kwam Netzozeker in beeld. “een ICT-partner van Drukwerkdeal. We zijn met hen meegegaan naar Grolsch en naarmate het gesprek vorderde merkten we dat het echt een ICT-ding zou worden’’, graaft Nick Klein Zessink in zijn geheugen. “Hierdoor kreeg Netzozeker leiding in het project.’’ Netzozeker zorgde voor de ‘voor- en achterkant’ van de webwinkel. “Ook kun je denken aan automatische koppelingen met de drukkerij, de betalingssystemen en het Customer Relations Management (Microsoft Dynamics CRM Online). Vooral het laatste is essentieel. Hierin staat al je klantendata. Daarmee kan je in het vervolg je klanten beter van dienst zijn.’’

Grolsch beschikt over een eigen IT-afdeling. Dat werpt de vraag op of zo’n groot bedrijf zo’n applicatie niet zelf had kunnen maken. “Nee’’,  is Berg stellig. “Wij hanteren de slogan ‘vakmanschap is meesterschap’. Dat geld op meerdere gebieden. Schoenmaker blijf bij je leest. Netzozeker is een expert op het gebied van ICT-dienstverlening. hebben een IT-afdeling voor de interne bedrijfsvoering, maar daar houdt het mee op. Bij Netzozeker kunnen we elke web- en applicatievraag neerleggen en het wordt geregeld. Tenminste, tot nu toe dan’’, zegt Berg met een schuin oog naar Hoek en Klein Zessink. “De samenwerking bevalt gewoon goed. Daarom hebben we ook meerdere projecten opgepakt, waar we dus verder niet over willen uitweiden.’’ Hoek reageert: “En als we iets niet kunnen, zeggen we dat ook. Dan hebben we partners die het wel kunnen regelen. Ieder zijn ding.’’

Posters en interactie

In ieder geval is het platform Horeca Printshop al flink uitgebreid. Waar je eerst alleen nog bierkaarten kon bestellen in de online winkel,  is dat nu uitgebreid met onder meer posters en menukaarten. Zo kan het biermerk ook op bijvoorbeeld festivals de nodige aandacht trekken. “Waar het eerst draaide om aandacht voor de speciale bieren, proberen we hiermee het gehele assortiment aan te prijzen’, zegt Berg.

Die uitbreiding van de webshop vraagt natuurlijk wel wat technische aanpassingen. Maar dat is geen enkel probleem, zegt Klein Zessink. “We hebben de webshop dynamisch opgezet. Dat wil zeggen: wij beheren de techniek, maar de mensen van Grolsch kunnen heel veel zaken aanpassen. Als er een nieuw ontwerp is dat in de webshop moet dan kunnen ze dat zelf toevoegen. Is er een nieuwe tekst, dan kunnen ze dat ook zelf regelen. Zo vervullen wij geen ‘redactierol’. Dat is voor iedereen sneller en prettiger werken.’’

Veelzijdige ICT-partner

Zoals ze bij Grolsch al hebben ondervonden kun je met elke ICT-vraag terecht bij Netzozeker. “Wij zijn een dienstverlenende partij die zich richt op kwaliteit. ICT is maatwerk, waarin service een belangrijke rol speelt’’, zegt Sander Hoek. “Wij denken altijd mee met onze klanten staan bij elke vraag voor ze klaar. Wij zijn een technisch bedrijf. Vormgeving is bijvoorbeeld niet ons ding, maar we werken graag samen met andere bedrijven om uiteindelijk tot een topresultaat bij onze klant te komen.’’

Dit artikel is gepubliceerd in het MKB Magazine Deventer (augustus 2015)
Tekst: Luuk Talens, fotografie: Iris Moonen