We leveren ICT oplossingen en bouwen applicaties voor optimale processen.

Wij zoeken PHP ontwikkelaars!

Kom jij ons versterken?

vacatures >

Klantcase: 2Jours B.V.

Marcel Ruiter van 2Jours
Marcel Ruiter, 2Jours B.V.

Het Broeklandse bedrijf 2Jours ontwikkelde een softwareprogramma waarmee aannemers op een snelle, eenvoudige manier hun werkzaamheden kunnen calculeren. Honderden bedrijven werken dagelijks met hun programma en het worden er steeds meer.

Een stabiele, betrouwbare ICT-partner is daarbij noodzakelijk. Die vonden ze in Netzozeker.

Bouwcalculaties

Een bouwbedrijf moet zijn werkzaamheden uitrekenen om een sluitende offerte te maken. De materialen, de hoeveelheid materialen, de arbeidstijd, alles moet worden uitgerekend. Dat kan een hoop tijd kosten. “Wij doen deze calculaties voor aannemersbedrijven al sinds 1993’’, vertelt Journée. “Wat we voorheen zagen, maar nu nog steeds, is dat veel aannemers hun werkzaamheden calculeren met bijvoorbeeld Excel. Ieder onderdeel wordt apart gecalculeerd. Neem een schuur. De hoeveelheid hout moet worden ingevoerd, de soort hout geselecteerd, het isolatiemateriaal, de hoeveelheid ervan, het regelwerk, de arbeidstijden en kosten. Dat kost dagen werk.’’

2Jours: unieke prijzenpakker

Nadat de vader van Journée al een bijzonder intelligent formulesysteem met Excel had bedacht, werd daar een softwareprogramma omheen gebouwd: 2Jours. Marcel Ruiter legt het mapje achteloos neer op zijn bureau. “2Jours Branchewinnaar Bouwsoftware Nationale Business Succes Award 2015.’’ staat erop. Ruiter en collega Etienne Journée zijn nuchtere Sallanders, maar toch stralen de mannen trots uit. Hun bedrijf kreeg de award voor de ontwikkeling van hun  calculatiesoftware. Een unicum in de bouwsector. Het bijzondere van 2Jours? De combi’s.

Ruiter neemt plaats achter het scherm. “Stel we willen een dak vervangen. Dan klik je op dak vervangen, 3 bij 4 meter, oké.’’ Een lijst verschijnt in beeld. “Hierin staat alles wat je nodig kán hebben voor de vervanging van het dak. Dat noemen we een combi. Nu kun je alles nalopen, hoeveelheden veranderen, meer informatie over producten krijgen, bepaalde merken selecteren, een materiaalsoort uitschakelen, noem maar op. Stel we willen er ook een dakraam bij. Dan krijg je ook hier alle benodigdheden, informatie over het merk, enzovoort. Alles kan worden gebundeld in één prijslijst, of je kunt het apart houden. Dan kan iemand later nog beslissen om het dak wel te laten vervangen, maar het dakraam achterwege te laten.’’  Een offerte opstellen wordt met 2Jours een kwestie van minuten in plaats van dagen.

Groei

Er zijn op dit moment maar liefst 23.000 combi’s opgenomen in de calculatiesoftware. Dat aantal zal de komende tijd groeien. Net als het aantal klanten. Na een wat stroeve start in de traditionele bouwsector staat het klantenaantal van het Broeklandse calculatiebedrijf momenteel op 550. “Waarvan er 350 de afgelopen twee jaar bij zijn gekomen. Veel bouwbedrijven zijn honkvast en staan niet open voor nieuwe producten. Maar vaak is het zo: als we binnen zijn, zijn ze enthousiast. Het begint nu heel mooi te lopen’’, aldus Journée. Er zijn dus 550 bouwbedrijven die dagelijks gebruik maken van dat ene programma. “Ja, en onder de klanten zit ook een aantal scholen. Naast de calculators van bedrijven kunnen er dus ook honderden studenten in werken.’’ Dat is vragen om een verschrikkelijk traag werkend programma en storingen, zou je zeggen. Maar daarvoor schakelde 2Jours Netzozeker in.

"We groeien hard, waardoor de hoeveelheid data ook groeit. Daardoor loop je tegen problemen aan. Zij ondersteunen ons daar heel goed in"

Ruimte en openheid

“We hebben lang de servers waar de software op draaide in eigen beheer gehad, maar dat ging niet meer’’, vertelt Ruiter. “Vervolgens hebben we aangeklopt bij een groot landelijk ICT-bedrijf om het op hun servers over te brengen. Ondanks mooie beloften kregen we daar niet wat we wilden. We waren een nummertje voor hen. Onze klachten werden niet serieus genomen en ze namen de vrijheid om onderhoud te plegen zonder dat aan te kondigen. Tsja, en dan krijgen wij honderden telefoontjes van onze klanten.’’

2Jours was ontevreden, maar trouw. Tot er via-via contact kwam met het Deventer ICT-bedrijf Netzozeker. “Eerlijk is eerlijk: ik had mijn twijfels’’, zegt Ruiter. “Het was destijds een klein bedrijf dat nog niet heel lang bestond. Maar toch hebben we de stap gezet en eigenlijk is het ons van begin af aan goed bevallen.’’

“We hebben heel goed gekeken naar de behoefte van 2Jours’’, zegt Sander Hoek van Netzozeker. “De server moet in dit geval veel rekenkracht hebben, maar ook een enorm geheugen en hij moet tegelijkertijd snel blijven functioneren.  Daarnaast weet je dat als hij wordt gehost in ons datacentrum, je software uitstekend beveiligd is.’’

Etienne Journée van 2Jours“Wat we gewaardeerd hebben aan werken met Netzozeker is dat ze altijd bereikbaar zijn als je ze nodig hebt."

                 Etienne Journée, 2Jours B.V.

Journée: “Wat we gewaardeerd hebben aan werken met Netzozeker is dat ze altijd bereikbaar zijn als je ze nodig hebt. Een telefoontje naar Sander is genoeg. Daarnaast denkt Netzozeker goed met ons bedrijf mee. We groeien hard, waardoor de hoeveelheid data ook groeit. Daardoor loop je tegen problemen aan. Zij ondersteunen ons daar heel goed in.’’

Persoonlijk contact is een belangrijke waarde voor Netzozeker. “Als bedrijf willen we natuurlijk groeien, maar de korte lijnen moeten altijd blijven. Onze kracht is de persoonlijke betrokkenheid van onze medewerkers bij hun klanten.’’

Extra veilig

De datacentra die Netzozeker gebruikt voldoen aan alle normen, eisen en certificaten, maar ook een datacentrum kan tegen problemen aanlopen. Aangezien continue beschikbaarheid van diensten steeds belangrijker wordt en Netzozeker meer eisen stelt, heeft Netzozeker besloten de dienstverlening te exploiteren vanuit partner Previder, een state-of-art datacentrum. Deze biedt meer mogelijkheden, zoals een “twin datacenter concept”, die zorgt dat wanneer één datacentrum uitvalt de ander het meteen overneemt. Zo garanderen we veiligheid van gegevens en continuïteit voor al onze klanten.’’

Dit artikel is gepubliceerd in het MKB Magazine Deventer (november 2015)
Tekst: Luuk Talens, fotografie: Iris Moonen