Website, webportaal of webshop? Dit is het verschil voor uw bedrijf.

Vraagt u zich af of uw bedrijf een website, webshop of een webportaal nodig heeft? Lees dan vooral deze blog waarin we het verschil tussen deze drie maatwerk softwareoplossingen uitleggen. Ook gaan we in op de specifieke functionaliteiten van een website, webshop en een webportal. Dit zodat hiertussen u een goede afweging kunt maken voor het vraagstuk en doel van uw bedrijf.

Er is nog al eens verwarring tussen een website, webportal en webshop. Niet zo vreemd want ze zijn immers allemaal via een browser benaderbaar en bestaan ook alle drie uit diverse webpagina’s. Het doel en de functionaliteiten zorgt voor het verschil. Kort samengevat: een website is gericht op informatie. Een webshop is gericht op verkoop en een webportal is gericht op service.

 

Website is informatief

Een website heeft in de basis als doel om te informeren en te promoten. Websitebezoekers krijgen op de website informatie over het bedrijf en hun producten of diensten, de openingstijden en contactmogelijkheden. Want uiteraard wil de eigenaar van de website wel graag dat er conversie plaats vindt: contact opnemen, offerte opvragen, bellen voor een afspraak. Bezoek dus vooral www.netzozeker.nl en neem contact met ons op als u digitaal wilt innoveren. Met een website biedt u een contentplatform die voor iedereen met internettoegang toegankelijk is. Soms wordt een portal ook wel als een website gezien, maar een website biedt informatie en een portal verzamelt informatie. Bij een website krijgt iedereen dezelfde informatie te zien, bij een portal is dit gepersonaliseerd. Iedere organisatie heeft een website nodig. Wie wil er nu niet online gevonden worden?

 

 

Een webshop is met elk systeem te koppelen

 

Webshop is commercieel

Een webshop is een website waar producten en diensten direct online kunnen worden gekocht. Het doel is om zoveel mogelijk online te verkopen. Deze digitale winkel is daarmee een (extra) verkoopkanaal. Producten kunnen in het online winkelwagentje worden geplaatst en betaald met een afrekenmodule. Een webshop kan hiervoor dan ook gekoppeld worden aan andere software, zoals een financieel (ERP) systeem als Exact, CRM of applicaties voor voorraadbeheer en pakketafhandeling. De bekende softwarepakketten als Magento, prestoshop of Woocommerce hebben vaak al een standaard koppeling (API) of plug-in beschikbaar. Is er geen API beschikbaar of sluit de koppeling niet goed aan bij de bedrijfsprocessen? Dan kan deze ontwikkeld worden door Netzozeker. Zie hiervoor onze dienst software koppelen?

Webportaal is klantgericht

Een webportaal (ook wel online portal, klantenportaal, klantportal, verkoopportaal, e-commerce portal of self-service portal genoemd) is een online afgeschermde webomgeving met gepersonaliseerde informatie. Organisaties laten een online portal ontwikkelen voor klanten, leveranciers of partners zodat ze in hun eigen omgeving kunnen zien welke afspraken er zijn gemaakt, waarin ze hun (order)geschiedenis en facturen kunnen bekijken en hun account kunnen aanpassen. Met deze self-service-opties kunnen de gebruikers eenvoudig 24/7 alles zelf regelen.

 

 

Gebruikers kunnen hun zaken 24/7 regelen op een portaal

 

Wanneer er meer taken door de klant zelf gedaan kunnen worden levert dat meer efficiëntie en hogere opbrengsten. Voor de klant zijn meer gemak en controle de voordelen. Er zijn veel soorten portals waarmee uw organisatie bedrijfsprocessen kunt digitaliseren en verbeteren. Door uw (klant)portaal (door Netzozeker) te laten koppelen aan een systeem als ERP, HRM of CRM kunt u datastromen combineren, werkzaamheden verder automatiseren en heeft u realtime inzicht. Voorbeelden van portalen zijn een intranet, extranet of klantenportal. 

Een portaal wordt ook wel een “Mijn omgeving” genoemd omdat het persoonlijke, unieke data bevat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zorgverzekeraars, energieleveranciers, overheidsdiensten en B2B-platforms. Zo kan een klant in een portal offertes, orders, facturen en gewerkte uren terug vinden en ook offertes voor akkoord tekenen. Kortom een portaal laten maken biedt zowel uw organisatie als uw klanten veel meerwaarde.

Wilt u graag meer weten over wat het ontwikkelen van een webportaal voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op of plan direct vrijblijvend een afspraak in. Tip: abonneer u ook op de updates van Netzozeker. In de volgende blog vertellen we namelijk meer over het laten maken van een klantportaal.

Experts geven advies

Natuurlijk zijn er nog veel meer argumenten, voor- en tegens te benoemen. Wilt u een beslissing maken tussen een website, webshop of een portal ontwikkelen? Plan dan een afspraak in met Netzozeker. 

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP