Waarom u nog vandaag een klantportaal zou moeten ontwikkelen.

In onze vorige blog zijn we ingegaan op het verschil tussen een website, webshop en webportaal (respectievelijk informatief, commercieel en servicegericht) en hebben we al kort enkele van de vele voordelen en vormen van een portal benoemd. Vooral de klantportaal is een slimme oplossing voor bedrijven die de volgende stap in digitalisering en klantbeleving willen zetten. In deze blog leggen we uit waarom u nog vandaag zou moeten starten met het laten maken van een klantenportaal.

Een klantenportaal (ook wel klantportal, cliëntenportaal, extranet of self-service portal genoemd) is een online afgeschermde webomgeving met gepersonaliseerde informatie voor ingelogde gebruikers: uw klanten, dat kunnen consumenten, bedrijven, dealers, partners, resellers of andere klantgroepen zijn. Gebruikers kunnen met een klantportaal eenvoudig alles zelf regelen wanneer het hen uitkomt. Hierdoor staat u dus 24/7 voor uw klanten klaar en komt u tegemoet aan de steeds hoger wordende klantverwachtingen. Ook voor uw organisatie zelf is een klantportaal voordelig: meer efficiency, meer meetbare productiviteit, meer inzicht in klantgedrag, meer sturing op KPI’s, en ga zo maar door. Verschillende informatiestromen en processen worden geïntegreerd in één centrale klantomgeving.

 

 

Met een klantportaal staat u 24/7 klaar voor uw klanten
terwijl u tijd bespaart door het digitaliseren van bedrijfsprocessen

 

Voordelen klantportaal voor uw klant

Met een klantenportaal speelt u in op de veranderende vraag naar selfservice-opties. Uw klanten hebben altijd toegang en kunnen daardoor locatie en tijdonafhankelijk hun zaken regelen op één plek. Daarmee maakt een klantenportaal het voor hen makkelijker om verzoeken en bestellingen door te geven. Met een klantenportaal biedt u klanten:

  • Optimaal gebruikersgemak (24/7 self-service)
  • Optimaal gebruikerservaring (één centrale klantomgeving)
  • Optimaal inzicht (status van offertes, orders, historie en facturen)
  • Optimaal gevoel van privacy en transparantie (unieke login en inzicht in informatie)

Voordelen klantportaal voor uw bedrijf

Met een klantenportaal klantprocessen efficiënter laten verlopen. Dit betekent meer duidelijkheid en minder fouten doordat knelpunten proactief gesignaleerd kunnen worden. Een goed klantportaal verhoogt de klanttevredenheid, verbetert de service en zorgt voor een betere klantrelatie. Bovendien biedt een klantportaal uw bedrijf:

  • Realtime inzicht (in klantdata en logistieke processen)
  • Mogelijkheid om te koppelen (zoals CRM / ERP systeem t.b.v. procesoptimalisatie)
  • Tijdsbesparing door bedrijfsprocessen te automatiseren (slimmer, efficienter, goedkoper)
  • Nieuwe mogelijkheden voor gepersonaliseerde verkoop en up-to-date klantinformatie

 

Soorten klantportalen

Er zijn klantportalen voor consumenten (B2C) als bedrijven (B2B). Zo bieden telefoonproviders en verzekeraars vaak klantportals. Mijnbelastingdienst.nl richt zich op zowel bedrijven als particulieren. En voor de retail en groothandel zijn zakelijke klantportalen zowat onmisbaar. Naast klantportalen voor B2B en B2C zijn er ook klantportals voor gemeentes en onderwijs. Inwoners kunnen daarmee gemakkelijk online een verhuizing doorgeven of een parkeervergunning aanvragen. Met bijvoorbeeld de portaal ontwikkelonline.nl leren studenten in een echte productieomgeving werken.

 

Koppelingen klantportaal

U kunt ook bestaande applicaties, systemen en databases toegankelijk maken via het klantenportaal Het klantportaal kan namelijk gekoppeld worden aan andere systemen. Denk aan koppelingen met e-commerce pakketten als Magento, prestoshop of Woocommerce en ERP pakketten als SAP, AFAS, Exact Globe, Navision. De bestaande informatie wordt hierdoor op een voor de klant relevante manier weergegeven. Van orderhistorie, prijsafspraken tot en met voorraadinformatie. Andersom kan met een koppeling een order via het klantportaal automatisch worden verwerkt in het financiële systeem en in de orderafhandeling. Door het klantportaal te koppelen kunnen werkzaamheden verder geautomatiseerd worden. Er is geen dubbele invoer meer, minder fouten, up to date informatie.

 

 

 

Zorg er voor dat een klantportal wel persoonlijk is en blijft. Laat bijvoorbeeld zien wie de accountmanager is en hoe hij/zij bereikbaar is.

 

Hoe ontwikkelen wij portals?

Op basis van uw doelstellingen, bedrijfsprocessen en wensen ontwikkelen we een klantportaal met een groot gebruiksgemak en een intuïtieve mobielvriendelijke user interface. Dit zodat uw doelgroep ook daadwerkelijk en met veel plezier het klantportaal gebruikt. Elk bedrijf is anders, heeft andere processen, andere doelgroepen daarom vraagt elke klantportaal om een eigen aanpak. De eerste stap is dan ook altijd een software bedrijfsanalyse waarmee we de verbetermogelijkheden en knelpunten in kaart brengen. Netzozeker is specialist in signaleren van knelpunten en kansen voor procesoptimalisatie met software. U krijgt daarmee een klantportal dat niet alleen uw processen ondersteunt, maar ook optimaal presteert. Met alle nieuwe mogelijkheden om uw bedrijfsprocessen te digitaliseren van dien. Lees hier meer over de werkwijze van Netzozeker.

Klantportals grote must en kans voor de industrie

Digitalisering met klantportalen biedt veel kansen voor de industrie. Smart Industry Nederland stelt dat het hebben van een klantportaal binnen twee tot drie jaar een hard eis gaat worden voor bedrijven. Grotere bedrijven eisen overigens nu al nauwkeurige productinformatie en statussen waarbij alles draait om realtime traceability; een klantportal maakt dit mogelijk. De nadruk zal komende jaren enerzijds gaan liggen op vergaande samenwerking binnen de keten (digitaal bundelen van gegevens) en anderzijds op ethische transparantie. Portals zullen hier een belangrijke rol gaan spelen.

 

Maakbedrijven met configureerbare producten

Een klantportaal is in de maakindustrie nog relatief nieuw. Dit in tegenstelling tot de groothandel waar klantenportalen al veelvuldig worden ingezet. Er ligt vooral een grote kans voor maakbedrijven met een configureerbaar product. In een portal kunnen klanten gestuurd worden in het kiezen van de juiste onderdelen. Ook kunnen klanten complete tekeningen als bijlage uploaden. Klanten krijgen vervolgens in de portal direct inzicht in de prijzen, levertijden en planning. Dit omdat de klantportal gekoppeld kan worden aan productcalculaties, productconfigurators en planningtools.

 

Start vandaag met toekomstbestendig maken

Er kan gerust geconcludeerd worden dat er veel voordelen zitten aan het ontwikkelen van een klantportaal. Alle ontwikkelingen rondom digitalisering en de Smart Industry verandert de economie en de samenleving ook in een rap tempo. Het is dus ook noodzaak om ervoor te zorgen dat uw bedrijf toekomstbestendig is. Mis de boot dus niet en start nog vandaag met het laten ontwikkelen van een klantenportaal. Netzozeker adviseert u graag.

 

Klantportaal laten bouwen?

Op zoek naar een klantenportaal voor uw bedrijf? Onze digitale specialisten experts geven u maatwerkadvies over de wijze waarop een portal bijdraagt aan uw bedrijfsdoelen en bouwen graag een maatwerk portal voor uw bedrijf. Door voor een klantenportaal op maat te kiezen, bent u ervan verzekerd dat deze naadloos aansluit op de wensen van u en uw klanten. Wij laten u graag voorbeelden zien van klantenportalen die wij ontwikkeld hebben. Vraag gerust een demo aan.

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP