5 redenen om klanten en leveranciers uw eigen API aan te bieden

In de eerdere blog “Zijn uw informatiesystemen al aan elkaar gekoppeld?” hebben we toegelicht wat een API koppeling is en wat de voordelen zijn van zo’n Application Programming Interface. Zo kunt u efficiënter werken en is de kans op fouten klein omdat dubbele invoer niet meer nodig is. Naast tijdwinst maakt een API ook een betere samenwerking mogelijk. U kunt namelijk met een API ook uw data beschikbaar maken voor systemen van uw klanten, partners of leveranciers. Daar is voor u als organisatie dus ook veel winst te behalen! In deze blog vertellen wij u waarom en hoe.

Met een API is het mogelijk om uw gegevens te delen met klanten of leveranciers. Zo kunt u productgegevens aan uw klanten ontsluiten, maar u kunt uw klanten ook direct (geautomatiseerd en op veilige wijze) orders in uw interne systeem laten plaatsen. Hierdoor kunt u er voor zorgen dat uw eigen bedrijfsproces een integraal onderdeel is van de bedrijfsprocessen van anderen.

 

API integreert diensten

Stel: uw productiebedrijf heeft een goedlopende webshop. Uiteraard is deze inmiddels naadloos gekoppeld aan uw ERP systeem , wellicht wel door Netzozeker. In uw webshop verkoopt u echter ook producten van leveranciers waarbij het aanbod verandert, voorraden bijgehouden moeten worden of prijzen aangepast. Met een API kunnen deze gegevens direct gekoppeld en dus automatisch aangepast worden in uw webshop. Ideaal toch?

Een ander concreet voorbeeld is onze klantcase van textieldrukkerij Brezo, onderdeel van Print.com. Door de API koppeling die Netzozeker heeft ontwikkeld kunnen zowel klanten van Brezo als Print.com zelf vanuit hun eigen applicatie de orders nu automatisch digitaal inschieten en de actuele status van hun opdrachten checken. Hier dient een API als toegangspoort naar de webshops van Brezo. De slimme koppeling heeft immers ook een ketenintegratie mogelijk gemaakt waarmee de onderlinge dagelijkse processen meteen op elkaar zijn afgestemd.

 

Ecosysteem rondom uw dienstverlening

Ontsluiting van uw data via een API biedt dus veel kansen, voordeel en gemak voor zowel u, uw klanten als partners. Met het bieden van een eigen API aan uw klanten en leveranciers kunnen zij immers meer uit uw diensten halen. U kunt hiermee nieuwe verdienmodellen realiseren en beter samenwerken. Derden kunnen zich op uw API’s aansluiten, waardoor zich als het ware een ecosysteem van applicaties vormt rondom uw dienstverlening. Op die manier creëert u meerwaarde.

 

Dit zijn de voordelen om uw API te delen met derden:

1. U creëert nieuwe distributiekanalen en een groter (klant)bereik
Met het inzetten van API’s kunnen geheel nieuwe distributiekanalen eenvoudig worden ontsloten. Denk aan digitale kanalen als webshops van derden, e-commerce kanalen, google shopping, product & prijsvergelijkers, affiliaties, importeurs en internationale distributeurs. Het order- en facturatieproces naar deze partijen kan gewoon via de bestaande applicaties plaatsvinden.

2. U creëert waarde voor uw partners
Met een API hebben uw partners direct toegang tot realtime informatie. Hiermee bent u onderdeel van hun keten en creëert u voor hen een meerwaarde die zij vervolgens weer direct aan hun klanten kunnen bieden. Zo kunnen dankzij uw api bijvoorbeeld optimale klantervaring bieden door hun klanten de exacte productie- en leverdatum door te geven.

3. U creëert nieuwe bedrijfsmodellen
U kunt nieuwe businessmodellen creëren door informatie en diensten middels een API aan te bieden aan uw klanten en partners. Zoals Product as a Service (PaaS) diensten. Denk aan een fotodrukkerij die externe partijen stimuleert om hun eigen applicaties te integreren via een API. Dit zodat het voor gebruikers veel gemakkelijker wordt om fotoprints te bestellen vanuit de apps die ze al gebruiken.

4. U creëert snellere externe ontwikkeling en innovatie
Door uw diensten met een API beschikbaar te stellen aan derden kunnen zij uw diensten integreren in hun dienstverlening. Hierdoor ontstaan nieuwe diensten en producten op de markt waar u onderdeel van uit maakt als ketenpartner. De ontwikkelingen en digitale transformatie zal samen met partners veel sneller verlopen dan als u de enige investeerder bent.

5. U creëert een betere concurrentiepositie
Met het aanbieden van uw eigen API voegt u waarde toe aan bestaande services en verhoogt u de klanttevredenheid. Tevens verlopen inkoop, verkoop en het doorgeven van informatie automatisch. Dit voorkomt handwerk en komt ten gunste van uw kostprijs en daarmee ook uw concurrentiepositie.

 

API’s versnellen digitalisatie

Gebruik API’s om uw business te versnellen, nieuwe klanten te bereiken en te innoveren. API’s versnellen uw digitalisatie. Dit is van levensbelang voor bedrijven die niet de boot willen missen in deze 24×7 economie, waarin alles steeds sneller gaat en daardoor just-in-time levering aan leveranciers en klanten, voorspelbaar produceren en betrouwbare data steeds belangrijker zijn. Zorg dus voor procesintegratie door uw systemen te koppelen en beschikbaar te stellen voor uw klanten en leveranciers.

In de digitale economie is integratie en samenwerking tussen platforms en applicaties essentieel voor succes. Ontdek hoe u het uw klanten nog gemakkelijker maakt met de integraties van uw eigen api. Wilt u uw data voor derden aanbieden? Netzozeker bouwt een API die dit mogelijk maakt.

Netzozeker vertelt u graag meer over een API koppeling laten maken en het aanbieden van eigen data. Telefonisch, via e-mail of met een veilige video-call.

 

Vragen en antwoord: API koppelingen

Heeft u nog vragen en antwoorden over een (API) koppeling? Kijken dan bij onze dienst “Koppelen” of op onze vraag en antwoord pagina: software (API) koppelen.

Wilt u een software koppeling laten maken of een API laten ontwikkelen? Neem dan gerust contact met ons op. 

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP